+995 32 237 10 07
ორშ. – შაბ. 09:00 18:00

სასაწყობე და სამაცივრე მეურნეობა


სასაწყობე და სამაცივრე მეურნეობა


საწყობი მიწოდების ჯაჭვის ძალიან მნიშვნელოვანი ნაწილია, ვინაიდან აქ კომპანიის სამუშაო კაპიტალის და მატერიალური ფასეულობების ყველაზე მსუყე წილი გროვდება. შეიძლება ითქვას, რომ ის ისევე მნიშვნელოვანია, როგორც საცავი ბანკში. ამის მიუხედავად, საწყობი მენეჯმენტის მხრიდან იგი ხშირად უყურადღებადა მიტოვებული და მიწოდების ჯაჭვის ერთ-ერთი შუალედური რგოლად განიხილება, რადგან, როგორ წესი, საქონლის დამატებულ ღირებულებას (Value Added) უშუალოდ არ ქმნის.

რატომ გვაქვს საწყობი

საწყობის არსებობას ორი მნიშვნელოვანი საჭიროება განაპირობებს:

კომპანიას, საჭიროებებიდან გამომდინარე, შეიძლება რამდენიმე საწყობი ჰქონდეს. ქვემოთ ჩამოთვლილია საწყობის ძირითადი ტიპები მოკლე აღწერილობით:

საყურადღებოა, რომ რაც უფრო მცირე ადგილი აქვს საწყობს, როგორც წესი მით უფრო მეტი დროა საჭირო საქონლის მისაღებად და გასაცემად და პირიქით. კომპანიის ბიზნესის მოდელის შესაბამისად, მიწოდების ჯაჭვის მოთოვნებიდან გამომდინარე ლოგისტიკოსები იღებენ გადაწყვეტილებას, ამ ორი კომპონენტიდან პრიორიტეტი რომელს მიანიჭონ .

საწყობის ძირითადი ფუნქციები

ნებისმიერი ადგილი, რომელიც ნივთების შესანახად გამოიყენება, არსით საწყობს წარმოადგენს - დაწყებული თქვენი მაცივრით და დამთავრებული ამაზონის უზარმაზარი სადიტრიბუციო ცენტრებით. საწყობის უამრავი ფორმა და კონფიგურაცია არსებობს.

საწყობის საქმიანობა უშუალოდ საქონლის შენახვის გარდა 4 ძირითად ფუნციას მოიცავს:

1. ტვირთის მიღება

საქონლის მიღება საწყობის უპირველესი ფუნქციაა. იგი ჩვენს ყველა მომდევნო ნაბიჯს განსაზღვრავს. მიღების ფუნქციის ოპტიმიზაციის მრავალფეროვანი პრაქტიკა არსებობს, მაგალითად:

2. ტვირთის განთავსება

ეს ფუნქცია მიღებული ტვირთის შენახვის შესაბამის ადგილებში განთავსებას გულისხმობს. ეფექტური განთავსებისათვის ტვირთის შესახებ სხვადასხვა ინფორმაცია გვჭირდება: რაოდენობა, ზომები, წონა, არსებული და მოსალოდნელი შეკვეთების სტატუსი და სხვა. ძირითადად განთავსების სამ მეთოდს იყენებენ:

როგორც წესი, საწყობის შიდა განლაგება მორგებულია ტვირთის ნაკადების მოძრაობაზე, ამიტომაც პოპულარული ნივთები მისაღებსა და გასაცემ პუნქტებთან ყველაზე ახლოს არის ხოლმე განთავსებული. ამ ადგილების იდენტიფიცირება შემდეგი ფორმულით ხდება:

Min(C*Σi(Ni*Di))

სადაც:

i - საწყობში ტვირთის შესანახი ლოკაცია.

C - შრომის ღირებულება მანძილიზე გადაანგარიშებით.

Di - მანძილი მიმღებ პუნტსა, i ლოკაციასა და გამცემ პუნქტს შორის.

Ni - i ლოკაციასთან ვიზიტების წლიური სიხშირე.

თუ უფრო მარტივი ხერხი გვინდა გამოვიყენოთ, მაშინ შეიძლება ამ ალგორითმს მივსდიოთ:

  1. დავახარისხოთ ყველა ლოკაცია Di მონაცემის მიხედვით - კლებიდან ზრდისაკენ;
  2. დავახარისხოთ ყველა საქონელი Ni მონაცემის მიხედვით - ზრდიდან კლებისაკენ;
  3. ყველაზე მაღალი Ni მონაცემის მქონე საქონელი მოვათავსოთ ყველაზე დაბალი Di მონაცემის მქონე ლოკაციაში; შემდეგი ყველაზე მაღალი - შემდეგ ყველაზე დაბალში და ა.შ.

არჩეული სტრატეგიის მიუხედავად, განთავსების ეფექტური ორგანიზება სპეციალურ პროგრამას - Warehouse Management System (WMS) საჭიროებს, რადგანაც ზემოთ აღნიშნული მონაცემები სწორედ მასში ინახება და მუშავდება. WMS სისტემებზე ცალკე პოსტში ვისაუბრებთ.

3. ტვირთის მოგროვება

შეკვეთილი ტვირთის მოგროვება საწყობში ყველაზე შრომატევადი საქმეა. მოგროვების სტრატეგია ტვირთის ზომის შესაბამისად იცვლება, მაგალითად მთლიანი პალეტების სწრაფი მოგროვება ყველაზე მარტივია, ხოლო ინდივიდუალური შეფუთვების მოგროვება ძნელი და ხანგრძლივი პროცესია.

დიდი ზომის საწყობებში ძალიან დიდი დრო ლოკაციამდე მანძილის გავლაში იხარჯება, ამიტომაც მნიშვნელოვანია ლოკაციებს შორის კორიდორების სწორად გაკეთება. როგორც წესი, ტვირთის ნაკადებმა ერთმანეთი რომ არ შეაფერხონ, კორიდორებიც მათ პარალელურად არის მოწყობილი. კორიდორები შეიძლება ერთმანეთის პარალელური, მართობული ან დიაგონალური განლაგებისაც იყოს. მთავარია, რომ ისინი ერგებოდეს საწყობში ტვირთის მოძრაობას (იხ. მაგალითები)

ტვირთის მოგროვების სამი ძირითადი სტრატეგია არსებობს:

არსებობს მეოთხე, შედარებით ახალი მეთოდიც, როდესაც საქონლის სტელაჟები სპეციალური რობოტების მეშვეობით “თვითონ მოდიან” შემგროვებელთან და მან უბრალოდ საჭირო ნივთი უნდა აიღოს. ეს ტექნოლოგია დიდ დანახარჯებს მოითხოვს, ამიტომაც მისი ეფექტურობა მხოლოდ ძალიან მაღალი ბრუნვის მქონე უზარმაზარ საწყობებში ვლინდება. ამ სისტემას წარმატებით იყენებენ ისეთი გიგანტები, როგოიცაა Amazon და Alibaba. აქ და აქ შეგიძლიათ ნახოთ თუ როგორ მუშაობს ეს სისტემა ამ კომპანიებში.

4. ტვირთის შემოწმება, შეფუთვა და გაგზავნა

ბოლო ეტაპზე ხდება შეკვეთების შემოწმება - რაც სატრანსპორტო საბუთების შექმნასა და დამოწმებას, ასევე ზომისა და წონის დადგენას; შეფუთვა - რაც გულისხმობს პალეტების შეფუთვასა და უსაფრთხო ტრანპოსტირების უზრუნველყოფას; მომხმარებელთან გაგზავნა - ეს პროცესი ზემოთ განხილული ტვირთის მიღების სარკისებრი ანარეკლია და შესაბამისად ისეთივე მენეჯმენტს საჭიროებს.